Pages

Thursday, September 12, 2013

Masjid Ulul Albab

Masjid Ulul Albab, Seberang Jertih, Terengganu.
Dibina berkonsepkan senibina Melayu yang bercirikan Islam.
Banyak motif  tenunan songket Terengganu digunakan dalam senibina 
masjid ini termasuk pada mimbar.
90% binaan masjid ini menggunakan kayu cengal dan selebihnya kayu nyatuh.
Boleh menampung 1500 jemaah pada satu-satu masa.
Paling menarik, tempayan dan gayung diletakkan 
pada anak tangga untuk bilasan kaki jemaah.
                                                                                                                                                                (sumber  maklumat: wikipedia)
       
Kualiti gambar kurang memuaskan, gambar diambil
di sebalik cermin tinted ketika kenderaan sedang bergerak.

8 comments:

  1. Replies
    1. Ye setuju.
      Lain kali kalau ke sana
      nak singgah solat.

      Delete
  2. Salam Ti, uniknya binaan Masjid ni dan mengekalkan ciri kemelayuan ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam kak,
      kagum sangat tengok, cuma hari tu tak singgah, dah buat jamak kat masjid sebelum tu. Lain kali kena ambil kesempatan untuk singgah walaupun kejap.

      Delete
  3. gambar no.3 tu, jelas menyampaikan konsep masjid sebagai tempat beribadat menyembah Allah.
    Terimakasih kongsikan gambar2 ini.Karya mu cantik sekali dik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak puteri,
      Kita sama-sama insan yang menghargai alam. Kak puteri menghargai alam dengan berbakti pada tanah,
      warna sari ni walaupun tidak serajin orang lain, cuma rajin merayau tapi ada juga baktinya kan???hahaha

      Delete