Pages

Sunday, December 08, 2013

Puncak Jerai


Assalamualaikum rakan-rakan sekalian,
dah lama saya tak bersiaran, rindu sungguh rasanya..

Balik dari Thailand minggu lepas ambil masa jap singgah ke Puncak Gunung Jerai. Dah lama benar tak ke sana, seingat saya kali terakhir ke sana masa zaman sekolah dulu lagi.
Nak ke atas boleh bawa kenderaan sendiri atau menggunakan perkhidmatan van yang disediakan tetapi bayarannya memang mahal.
Sebelum sampai ke puncak,, Muzium Perhutanan menanti kunjungan kita.


~~~~~~
Lebih kurang 2 km kemudian sampailah ke puncak.

Gambar di bawah ni lokasi untuk meletak motosikal sebab motor 
tak dibenarkan masuk ke kawasan The Regency 

 ~~                                               ~~

Semua resort di atas ini milik The Regency Jerai Hill Resort



~~ ~~ ~~
Angin agak kuat waktu saya ke sana.


Teruja juga melihat pemandangan indah di sana



~~~~       ~~~~
Royal Villa
<<<  >>>



>>>>  <<<<
Sawah Kedah yang indah
@@@@@@ 
Rasa tenang menikmati keindahan alam ciptaan Yang Maha Esa yang digabungkan dengan kreativiti manusia.




Dua jam di puncak tertinggi di Kedah ini saya turun untuk meneruskan aktiviti terjahan berikutnya..
Jumpa lagi .. ASSALAMUALAIKUM

16 comments:

  1. Salam.
    Mama tertunggu juga N3 di sini. Teringin ke sini. sgt cantik! terpikat dgn rekabentuk muzium tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih mama masih setia menunggu di laman ini. Banyak betul hal dalam tempoh 2 mnggu lalu tu. Sekarang ni dah lega sikit alhamdulillah. Dah stat kerja semula.

      Delete
  2. akak baru 3 kali sampai kesana sejak jadi org kedah ni...masa akak mula2 kawen dulu..kat sana belum dibangunkan sepenuhnya spt sekarang...tp masa tu lagi seronok..byk tempat boleh 'landing'..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah pegi sana tu kiranya dlm fasa honeymoon lagi la ye...sekarang ni tempat landing semua dah open...seingat saya dulu-dulu tu boleh sorok-sorok sikit, yang dating suami isteri bagus la tapi yang masalahnya dok berdating tu remaja-remaja. Walaupun masa tu tak berapa nak faham lagi, tapi mak kata...depa tak takut dosa..

      Delete
  3. assalam Tee.. akak tak pernah sampai lagi ke sini...teringin juga tengok sawah padi dari puncak gunung...dah sembuh ke kaki tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam k.mar,
      kalau ada kesempatan datang la ke sana. Kalau musim padi hampir menguning lagi cantik, ada campuran warna, hijau, kuning..
      kaki ni masih ada sengal-sengal kalau sejuk. bila teringat balik boleh gelak sorang-sorang, jatuh dengan kaki tegak ke atas..hahaa

      Delete
  4. Te4rima kasih Cik T kerana promosi keindahan kawasan peraniginan Gunung Jerai. Akak pun belum sampai ke sini. Cantik dan nyaman...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa saya ke sana tu, kebanyakan yang datang tu orang luar dari utara, berdasarkan slang cakap, mungkin time cuti sekolah kot.

      Delete
  5. ade muzium perhutanan je ke kat atas sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muzium tu 2 km sebelum puncak. Kat puncak cuma resort dan kawasan santai2

      Delete
  6. Terimakasih berkongsi maklumat yg.lebih jelas. Jatuh motor tu masih mampu ketawa, lasak lah adik ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...tapi lepas jatuh tu 2-3 hari gak terkial-kial, bila duduk nak bangun susah, dah bangun nak duduk pulak kena ambik site.
      Kaki ni agak sensitif sebab 2 tahun lepas pernah retak lutut, bertongkat juga la waktu tu.
      Kawan-kawan ckp kalau saya berjalan macam orang berlari, macam peluru....tapi kalau bab berlari memang kalah...tak kuat

      Delete
  7. patutlah senyap..
    balik Siam rupa-rupanya!!!

    masih sejuk lagikah kat atas sana tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Balik sana kejap je....
      minggu depan ke sana lagi

      kat atas tu angin kuat
      angin dingin juga sikit2

      Delete