Pages

Sunday, April 06, 2014

Ananiah

Siapa kita di mata Yang Maha Esa..

Kenapa ada sebilangan orang hanya mementingkan diri tanpa mengambil peduli perasaan orang di sekelinginnya. Inilah yang dikatakan ananiah. Ananiah adalah sejenis penyakit yang ada dalam hati. Jika tidak dirawat ananiah akan berkembang menjadi bongkak dan sombong serta dengki.


Ya Allah Ya Tuhanku, jauhilah hambaMu dari penyakit ini. Walau apa pun yang dilakukan orang pada kita, bersabarlah.

Sabarlah wahai hati…

6 comments:

  1. assalammualaikum dik,
    'Sabarlah wahai hati'. marilah bersabar saat menghadapi situasi yg.menguji iman. Ada orang teruja bila melihat orang lain berasa sedih..tengoklah sindiran Air Asia, kepada MAS..mereka seperti tergelak besar dan bertepuk tangan dengan keadaan yg.menimpa syarikat MAS..Allah mengetahui segala isi hati. Cantik gambar atas tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam kak puteri,
      Betul tu, ada orang memang suka tengok kesedihan orang lain. Sabar juga adalah suatu sikap yang paling sukar untuk dilakukan, itu sebab agaknya SABAR adalah Sebahagian IMAN. Setiap kali kita bersabar menghadapi sesuatu yang melukakan hati, iman kita pasti akan bertambah, InsyaAllah.
      Sabarlah wahai hati sebab kita ada IMAN..

      Delete
  2. memang ramai manusia mcm tu sekarang...contohnya antara jiran2..apa yg dipesan Nabi,adab dan hak jiran2 langsung tak diamalkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul....rambut sama hitam, hati masing-masing di dalam tak siapa tahu.
      Alhamdulillah syukur setakat ini Allah sentiasa pelihara kita daripada sesuatu sikap yang tidak disenangi. Syukur Alhamdulillah.

      Delete
  3. Cik pt,
    Macam mana dengan jiran di rumah sebelah? Ganggu lagi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jiran sy tu dah tak keluar rumah minggu ni. Mungkin dah dipanggil AJK taman ni kot, tapi saya tetap hati-hati. Mak akan datang minggu depan, tinggal sementara sampai akhir Ramadhan.
      Tempoh tu boleh berbincang apa tindakan seterusnya.

      Delete