Pages

Monday, October 28, 2013

Rumah Tingkat Putu Mayam

Agak popular gak di Bandar Di Raja ni.
Meh tengok rumah tingkat putu mayam waktu dikukus.
Agak tinggi, mesti banyak tingkat di dalam tu.
Dah nampak tingkat-tingkat tu
Berkepul-kepul asap, tanda dah cukup masak la ni
Tunggu wap tu hilang kejap
Boleh le diangkat tingkat-tingkat tu...hijau pun ada
Satu semi satu kukusan diangkat
Nah.....ini dia
Sebungkus 2 ringgit je..
Siap ada kelapa dan gula perang

14 comments:

  1. favourite kami ni... tingkat tu buat dari plastic ke? dulu2 diperbuat dari buluh kan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agak saya plastik, mesti plasti bermutu tinggi kan, sebab boleh tahan panas....
      Ya k.mar, ada awal tahun ni sy ke rumah kawan kat Selama, opah dia guna kukus yang dibuat dari bilah buluh, pas tu dia alas pulak dengan daun pisang...wow

      Delete
  2. kalau dengan gula melaka lagu sedapppp

    ReplyDelete
  3. bila dibuka penutup pengukus tu...harum semerbak yg mengamit2 datang minta dibeli hehe...sedapp...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, harum semerbak..dan murah pulak tu...
      sedap sangat..

      Delete
  4. assalamualaikum kak T

    sedap tuh, lama dah tak makan... esok nak beli lah satu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussakam afeezx,
      Kak t pun suka mkn, mengenyangkan mcm nasi.....satu cukup ke???beli le satu bungkus...hihihi jgn marah

      Delete
  5. Sukalah dengan kukusan tradisi rumah tingkat putu mayam. Putu mayam yang belum dikukus ada dijual dalam paket. Kita kukus sendiri. Bandar di raja mana tu ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pernah pulak jumpa putu mayam yang belum dikukus di sini. Selalu beli yang dah siap. Nanti sy buat servey di mana ada orang jual yang masih mentah.

      Delete
  6. Salam Ti,

    Sedap putu mayam ni, dulu-dulu ada org jual putu Mayam naik basikal keliling kampung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. WasSalam kak,
      ingat juga masa kecik2 dulu ada orang jual, biasanya mamak kan kak? Putu Mayam Putu Mayam....dia berjaja...

      Delete
  7. Replies
    1. beli le byk2, kalau agak tak abis, pos ekspress ke sini...

      Delete