Pages

Monday, April 21, 2014

Yang Sulung

Inilah jambu sulung...

Banyak juga buahnya, tapi masih belum masak sepenuhnya. Yang betul-betul matang baru setangkai dua je. Ini buah sulungnya, saya petik untuk mak rasmi.

Manis, segar dan pastinya rangup...
Alhamdulillah.
Assalamualaikum, jumpa lagi
pt Lens Shooter

12 comments:

  1. Tengok warna dah naik selera hi hi... fav anak perempuan akak ni... tanam dari benih je.. spesis madu kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spesies jambu madu, tanam dari cantum tunas. Jiran kat kampung kerja kat Jabatan Pertanian.

      Delete
  2. jenis ni ranggup dan manis...mcm yg dok jual kat R&R tu...tak payah cicah kuah rojak dah..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manis sangat, memang makan gitu je. Harap-harap pokok jambu boleh tahan dengan tanpa ulat.

      Delete
  3. Berbudi pada tanah, inilah hasilnya. Cantik gambarnya, tentu manis rasa buahnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manis sangat kak. Alhamdulillah. Yang dah matang tu cuma dalam 10 biji je, yang lain belum lagi.

      Delete
  4. Nothing beats the freshness of just plucked fruits! :)
    Tang rangup tu yg I suka sgt tuh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka sungguh dapat petik buah sulung pokok tanam sendiri ni.
      Yang selepas tu tak pe la kalau orang lain petik pun.

      Delete
  5. Wa'alaikumsalam dik. wow 15 bulan tanam dah dapat hasilnya..alhamdulillah betul betul rezeki dah datang dari usaha tanam sendiri. Akak tanam jambu jenis ini, dah masuk 3 tahun, asyik daun je lebat, masih tak mau berbuah..rasa nak tebang, geram.. hihihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam kak puteri,
      Pokok cantum tunas. Saya ni tanam je, yang jaga dengan baik adik-adik dengan mak.
      Jarang sangat pokok yang saya tanam mengeluarkan hasil sebab mak kata tangan ni panas...hahha Kalau tanam betik langsung tak pernah berbuah, sejak muda sampai la sekarang yang dah tak berapa nak mudah dah ni..

      Delete
  6. makan cicah ngan kicap campur gula ngan cili api mesti sedap ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul sesangat tu...tak makan nasi pun tak pe dah

      Delete