Pages

Friday, August 16, 2013

Ketupat Palas : Timur vs Utara

Raya kali ini kami buat pertandingan membalut ketupat palas.  
Ipar saya  orang Terengganu, punyalah cekap.
Cepat dan kemas balutannya. 
Saya….hahaha …tapi tak de hal, 
janji ketupat jadi dan raya meriah.
<< >>
Tengoklah perbezaan antara balutan 
versi timur dan versi utara....
Step dah betul..cuma salah teknik, tu jadi longgar kat hujung.
Bukan salah ibu mengajar, salah anak 
yang kurang cekap...hahaha

9 comments:

  1. wah..bestnya siap ada pertandingan. Tak kisah lah ye apa pun rupanya, rasanya tetap sama.
    Kira ok juga masih boleh balut. Tak banyak dah yang pandai balut ketupat palas ni. Saya sendiri pun langsung tak tahu, tak pernah buat pun. Mak saje yang buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah yang jadi meriah. Macam2 rupa ketupat ada. Memang seronok. Mak tak ambik bahagian sebab mak tak berapa sihat, jadi pengadil je. Anak dikalahkan oleh menantu...hahaha

      Delete
  2. Yang pasti, seorang kiri dan seorang lagi kanan. Orang kidal tak akan dapat balut ketupat yang kemas seperti orang tak kidal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sering sudi singgah..
      Ipar saya tu kidal tapi dia cekap sangat, dia sekeluarga berniaga makanan di sana trmasuklah ketupat. Saya ni kanan tapi itu le hasilnya, ada yang elok dan kemas, ada yang longgar sana sini.
      Yang penting meriah sangat.

      Delete
  3. Kedua-dua jenis ketupat, palas dan daun kelapa, akak tak tau nak anyam. Beli yang segera sahaje! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ni tau sikit2 buat kepupat daun palas, ketupat daun kelapa dah jenuh belajar, tak mau jadi gak. Kawan2 ckp saya ni benak...hihihi. Sebenarnya saya tentang masak sangatlah kurang..

      Delete
  4. Kak t,
    Sangat banyak perbezaannya antara ketupat versi Timur dan utara. Saya berasal dari Pantai Timur dan sudah biasa dengan ketupat buatan Timur. Antara perbezaan ketara ialah kekemasan anyaman bungkusan ketupat, kepadatan pulut, cara penyediaan santan, saiz dan bahan2 tambahan dalam pulut ketupat(seperti serunding dan kacang). Ketupat versi utara hanya ada yang 'lemak' tetapi ketupat Timur ada yang manis.

    Ketupat nasi daun kelapa tu saya pandai anyam, raya tahun saya dan adik beradik anyam daun kelapa untuk buat ketupat nasi sebab ramai adik beradik yang tak pernah anyam dan makan ketuat nasi daun kelapa.

    Anyaman kelongsong daun kelapa ada dalam entri blog saya. Kalau kak t nak tgk hasil anyaman saya, jenguk la kat blog saya. Kak tn nak belajar anyam pun boleh. Pengerasnya, bawa daun kelapa sendiri..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini yang malu ni.......org pompuan tak tau anyam. Mana mau letak ini muka?
      Tahun ni kak t buat serondeng ikan, selalu guna daging, tapi tahun ni semua setuju nak kurangkan penggunaan daging, jadi 5 kilo isi ikan kak t masak serondeng, satu belanga besar, 4 jam menggoreng, tapi berbaloi..emm SEDAP...

      Delete
    2. Nanti kak t jenguk kat blog cari tentang anyaman ketupat...

      Delete