Pages

Sunday, August 18, 2013

EEEeee... Tikus di Gerai Udang

Yang saya nak tulis ni ialah pengalaman sendiri, yang saya saksikan dengan mata sendiri.
Kisah ni kat Hat Yai sana, bukan kat Malaysia.
Ramai orang kita yang sering ke sana, termasuklah saya sendiri yang punya talian darah.
Kalau tengok udang tergolek macam ni, saya percaya 
ramai yang tergoda. Saya pun sama.
Gerai udang ni terletak di kawasan sibuk dan beroperasi pada waktu malam je, berdepan
Kompleks Pink Lady, tak jauh dari Lee Garden Plaza Hotel yang pernah dibom dulu. Setiap kali ke sana, saya teringin nak beli udang ni, tapi ada je halangannya. Sekali tu dah nak pilih tiba-tiba kawan panggil minta tolong tawar-menawar aksesori yang dia nak beli. Tak jadi. Sekali tu pulak, duit tak cukup, dompet tertinggal kat hotel, yang ada cuma 500 baht, nak beli air dengan ubat sakit kepala.. tak jadi beli juga. Dan ada lagi la halangannya...heran juga saya.
Allah dah susun segalanya dengan sempurna sekali.
Kunjungan terbaru ni, saya dapat jawapannya mengapa setiap kali nak beli, ada je halangan.
Pagi tu saya tergerak hati nak keluar awal, nak tengok kawasan itu pada waktu pagi sebab kalau malam memang sangat meriah. 6.30 pagi (waktu Thai) saya turun dari hotel sorang diri. Memang sunyi sungguh. 
Tiba-tiba mata saya terpandang gerai udang ini di seberang jalan. Terkejutnya saya....Makanan dibiarkan terdedah, langsung tidak ditutup walaupun dengan sehelai plastik. Begitu juga dengan kuali, dibiar begitu saja. Tapi bekas yang isi udang besar tu dah kosong, yang ada udang yang lebih kecil, ayam, puyuh, dan udang celup tepung. TERDEDAH  (udang besar mungkin disimpan sebab mahal) 
Saya menuju ke gerai, dan yang membuatkan tekak rasa loya, beberapa ekor tikus sebesar lengan (tikus mondok) berkeliaran di celah-celah makanan, dalam bekas udang yang kosong dan di kaki meja. Berkejaran, agaknya dah kenyang..




Sang tikus berkeliaran di sekitar sini...Gelinya....
Kawasan hujung anak panah itu, beberapa ekor tikus bertenggek dan hanya berlari bila saya sampai. Saya tak sempat snap gambar sebab terkejut tengok keadaan ni.
<< >>
Bukan bertujuan menyekat rezeki orang, tapi kita ada pilihan....ambillah pilihan yang terbaik.



15 comments:

  1. EEEEE....geli gelemannya. Saya baru fikir kalau ke sananak makan udang besar tu. Mujur la dapat tahu.
    Nanti bawa saya ke kawasan tu, nak tengok bukan nak beli. Geli.

    ReplyDelete
  2. Ke sana nanti kita tak yah ambik hotel, sewa resort. Pegi pasar beli udang, malam boleh bakar sendiri. Resort ada kemudahan. Lebih jimat.

    ReplyDelete
  3. As salam kak t,

    Biarpun sebesar dan seelok manapun udang yang terhidang, saya tak akan tergoda. Sebabnya...saya alergik udang. Kalau makan udang, tak sampai setengah jam. bahagian badan tertentu akan jadi seperti kena ulat.

    Nak cerita pasal tikus dan kedai makan atau restoran ni, kisah ini berlaku sebelum Ramadhan tahun ni, ada pelanggan restoran mamak yang ingin menambah kuah dan dia sendiri yang pergi menceduk kuah dari periuk besar. Bila diceduk dan diangkat, bangkai tikus yang naik. Nasib baik la saya ni bukan peminat restoran mamak tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. eee..........itu lagi geli, tikus dlm gulai. Kak t pun bukan peminat masakan mamak. Banyak juga cerita yang pernah dengar pasai kotornya restoran seperti itu...apapun masing-masing ada citarasa kan..

      Delete
    2. Alergik udang saja atau semua seafood? Kawan kak t alergik dengan ayam, kalau makan, gatal2 seluruh badan dia. Kesian tengok. Kalau kebetulan kak t ke rumah dia, dia minta tolong sapu ubat kat belakang

      Delete
    3. Tak semua jenis udang yang saya tak boleh makan. Ada juga yang boleh dimakan tanpa sebarang masalah. Ketam memang langsung tak boleh, kalau masak kari/gulai, makan kuah saja dah buatkan badan jadi gatal2. Sotong, kerang dan semua jenis siput saya tak ada masalah.

      Delete
    4. Eeeee kotornya. Entah-entah udang yang nampak sedap tu telah dicemari dengan kencing tikus. Hati-hatii bila membeli makanan gerai. Akak alergic udang. Nanti selsema. Tk cik T atas info.

      Delete
    5. Ada peniaga yang hanya kejar keuntungan (tak semua)tak hirau tentang kebersihan. Saya rasa kesal sebab peniaga udang tu orang muslim sama macam kita,( tak takut dosa ke), dan lebih geramnya, yang beratur beli semua orang Malaysia, orang mereka langsung tak de.
      Sy ni pulak suka 'menyebuk', siap interview lagi, soal itu ini, dan dengan bangganya peniaga tu jawab, semua orang Malaysia yang datang sini beli udang dia.

      Delete
  4. Mereka tu tahu orang Malaysia yang paling banyak ke sana. Berniaga apa saja semua laku. Bagi mereka yang penting untung, yang lain2 tanggung sendiri kalau sakit ke atau apa ke.
    Kita dah tahu kena berhati2. Harap2 sesiapa yang singgah di posting ini dan berhajat nak ke sana, akan berfikir berpuluh kali kalau nak beli makanan di gerai2 tepi jalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hat Yai hidup dan peniaga siam boleh senang sebab orang Malaysia selalu melabur kat sana. Kalau harap orang dia, memang Hat Yai tak kan macam sekarang. Kat sana nak jumpa mat saleh sesekali pun susah. Tapi kita kena terima hakikat yang orang siam kreatif, diaorang boleh manfaatkan apa saja sumber yang ada untuk dijual.
      Kadang2 bila fikir semula, kat tempat kita pun ada cuma kita tak dedahkan. Paling mudah tengok kat floating market dia, bukannya sungai yang cantik pun, air keruh gak tapi dia pandai manfaat, buat pasar atas sampan dan jual makanan. Makanan pun biasa2 je tapi dipersembah dengan cara yang boleh menarik perhatian.

      Delete
  5. salam dik.
    Alhamdulillah..syukur lah diri terhindar dari memakan makanan yg.mungkin telah tercemar tu.Itu lah cara Allah melindungi hambaNya yg.sentiasa mengingati Nya..dulu first time akak sekeluarga jalan2 ke pengkalan kubur, emak mertua larang membeli apa jua makanan yg.diproses dan dijual disana..akak teringin sangat nak membeli kacang biji gajus yg.banyak dijual dan agak murah..emak kata mereka boleh memproses lemak tikus utk mengoreng bagi penambah rasa..terutama rempah2 masakan, banyak tak halal..walau pun tertulis halal..entah lah.Tapi udang tu tetap mengoda..hehehe rasa tergoda lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. WasSalam kak puteri,
      Betul kat sana kita kena XXXtra hati2 tentang soal makan. Saya yang masih ada kaitan darah ni pun tak berani nak beli makanan sebarangan. Kalau nak makan, kena pilih restoran atau gerai yang tempat memasak terletak di depan. Dia masak kita nampak, elak restoran yang dapur kat belakang, entah apa dimasuknya kita tak tahu.

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Saya pula tengok minyak yg diguna utk goreng dah hitam menyebabkan tak jadi beli apa2 di situ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye betul tu...agaknya minyak tu dah lama mana tidak diganti, kalau kurang hanya ditambah...eee gelinya.

      Delete